Max-Line Connected ontwikkeld om onderhoudskosten te reduceren

Het ontstaan van een negatief domino-effect op de onderhoudskosten

Vanuit de markt is ons duidelijk geworden dat het lastig is om een juiste iventarisatie te maken van alle slijtbare onderdelen in een productie lijn. Hierdoor kan er een negatief domino-effect onstaan op de onderhoudskosten.

Voorraadkosten

De voorraden kunnen niet optimaal gestandaardiseerd worden waardoor er kostbare opslag en geld verloren gaan. Wij zien dat de  bedrijven in deze industrie minimaal 10% (1 op de 10) van de spareparts in de voorraad niet meer gebruiken in hun productie lijnen.

Revisiekosten

Een lange weg wordt afgelegd voordat een sparepart daadwerkelijk gereviseerd wordt. Er komen meerdere afdelingen aan te pas voordat het juiste onderdeel daadwerkelijk vervangen is.

Inkoopkosten

Een goede inkoopstrategie is gebaseerd op een duidelijk beeld van de koper. Als gevolg van een onduidelijk overzicht van onderdelen kan er niet optimaal ingekocht worden. Uiteindelijk zal dit leiden tot hogere inkoopprijzen en een niet sluitend jaarbudget.

Negatief domino-effect onderhoudskosten

  • Hoge onderhoudskosten
  • Vindbaarheid en traceerbaarheid van spareparts niet goed
  • Niet gestandaardiseerde voorraden
  • Hogere inkoopprijzen
  • Niet haalbaar jaarbudget
  • Onduidelijke onderhoudshistorie
  • Niet optimale revisie strategie
  • Storingen door versleten spareparts

Max-Line Connected

Max-Line Connected is een overzichtelijk en gebruiksvriendelijk systeem dat een gunstig effect heeft op de onderhoudskosten. De procedure om een reserveonderdeel te vervangen wordt verkort. Optimale standaardisatie kan worden bereikt

Hoe werk het?

Max-Line Connected

Max-Line connected is het enige systeem in de markt dat onafhankelijk is. Om deze reden worden de juiste leverancier coderingen opgenomen zonder uitzonderingen. Door middel van het scannen van één QR-code die aan de transport conveyor is gehangen wordt de volgende data beschikbaar:

  • Motor                            
  • Aandrijf-lager
  • Idler -lager
  • Ketting/mat
  • Aandrijf-tandwiel
  • Idler-tandwiel
  • Bocht
  • Onder-geleiding
  • Rollen
  • Klant-codering
  • Voorraad-locatie-codering
  • Onderhoudshistorie
  • Status spareparts
  • Stk/M per conveyor
  • Totaal-overzicht onderdelen
  • SAP-migratie

Optimale standaardisatie

Voor de gehele fabriek wordt een duidelijk beeld verkregen van de hoeveelheid spareparts per productielijn. Er kan optimaal gestandaardiseerd worden waardoor kostbare voorraden verkleind worden. Door de standaardisatie wordt helder welke spareparts er definitief uit de voorraad verwijderd kunnen worden.

Inspect-Scan-Purchase-Replace.

Een interne monteur beschikt in een handomdraai over de voorraad- en SAP-coderingen. Hierdoor kan hij direct de spareparts laten bestellen of vinden in de voorraad. Dit noemen wij ISPR. De meest efficiënte weg van inspectie tot revisie

 

Max-Line connected biedt een unieke onderhoudshistorie

Max-Line connected biedt een unieke onderhoudshistorie per conveyor. De verantwoordelijke onderhoudsmonteur krijgt een Max-Line connected onderhoudsaccount. Hiermee kan de onderhoudsmonteur met zijn eigen telefoon de QR code  op de conveyor inscannen en de volgende acties uitvoeren:

  • Status veranderen spareparts
  • Werkvoorbereiding informeren over type spareparts
  • Voorraad locatie van Spareparts opzoeken
  • Notitie werkzaamheden maken in onderhoudshistorie
  • Transport conveyor op status 'geïnspecteerd' zetten

Sluitend jaarbudget analyseren

Aan de hand van het jaarbudget, voortgekomen uit de jaarinspectie, kan goed ingeschat worden welke spareparts vervangen dienen te worden om storingen te voorkomen. Door de sparepart op het juiste moment te vervangen, worden veel kosten bespaard. Optimal replacement momentum.

Max-Line Connected demo

Hieronder een zeer korte demo van Max-Line Connected. Aarzel niet om ons te contacten voor meer informatie over alle mogelijkheden en laatste ontwikkelingen.